dinsdag 18 januari 2011

Schoonhoven dag 2

Goedenavond!

Gisteren was het weer maandag, dus dat betekende dat ik naar de Vakschool in Schoonhoven ging. Ik volg hier sinds vorige week de cursus Professioneel Edelsmeden. Eerste verslagje gemist? HIER kun je het terug lezen.

Het eerste oefenplaatje heb ik thuis afgezaagd. Dit ging niet perfect, maar daar is het een leer opdracht voor. Zo gaat zagen niet echt gemakkelijk met het zaagje er op zijn kop in, oops. Hihi, ik had hem er perongelijk verkeerd in gedaan (in de zaagbeugel hoort een zaagje met de tandjes naar beneden, niet omhoog staand). Ook waren niet alle lijntjes even recht, maar voor een eerste keer zagen ben ik best tevreden.

Gisteren om 19.00 was ik weer aanwezig. Samen met de drie andere beginners sloegen we het boek open en begonnen we aan de volgende zaag opdracht. Dit moest op een plaatje Alpaca, van 6 bij 6 cm.
We moesten veel meten en krassen(de lijnen zet je op het plaatje door middel van een bruneerstaal/kraspen) met behulp van een geodriehoek en passer. Dit was allemaal GEHEEL nieuw voor mij en ik vond dit dus ook erg ingewikkeld. Gelukkig zaten er twee behulpzame dames naast mij en die hebben me door mijn eerste onzekerheid geholpen en binnen mum van tijd had ik alle lijntjes staan.
Vervolgens ben ik begonnen met zagen. Zagen in Alpaca (samenstelling bestaat uit koper, nikkel en zink)gaat makkelijker vond ik dan zagen in Messing. Alpaca voelt zachter en het zaagje glijdt er makkelijker door.
In het het hele plaatje afgekregen in een avond!




Nu thuis ga ik verder oefenen. In een ander plaatje Alpaca. Ik kras hier zelf wel een patroontje op met zowel rechte lijnen, hoeken als ronde lijnen om het zagen nog beter onder de knie te krijgen.

Ik vond het erg leuk, ik voelde me ook erg op mijn gemak in het lokaal. Voorheen was ik een beetje bang dat je als beginner buiten de boot zou vallen tussen al die gevorderde andere leerlingen maar ze zijn allemaal heel behulpzaam.
Zo werd ik tijdens het zagen op mijn schouder getikt door een vriendelijke mevrouw. Ze zag dat mijn zaagje haperde en gaf mij de tip even door een waxinelichtje te zagen om het zaagje vetter te maken en te smeren. Dit was een gouden tip want het zagen ging inderdaad veel soepeler hier na.

Ik kijk uit naar volgende week.

Liefs Mirjam de Wit
www.LaMoon.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten