dinsdag 11 januari 2011

Schoonhoven dag 1

Gisteravond was het zover, eerste keer van de cursus.

Om 18.45 was ik aanwezig en kon ik eerst mijn aangevraagde materiaal en gereedschappen ophalen. Ik heb gekozen om het gehele pakket voor professioneel Goudsmeden te betellen.
Ik had van te voren gehoord dat het best zwaar was, dus had mijn roze trolly mee genomen. Het doosje wat ik overhandigd kreeg leek erg klein, maar wat een gewicht had het! Alls zou hier in zitten, op het boek en stofjas na.

In de kantine zaten de andere cursisten. Toen we er allemaal waren, op één na ivm file, kregen we nog een korte rondleiding en in een lokaal kregen we een kort inleidings praatje en gingen we alle gereedschappen doornemen. Vervolgens werden we verdeeld over twee bestaande groepen/klassen, samen met 3 andere eerste jaars dames gingen we naar ons lokaal.

Hier waren andere druk dames en heren aan het werk, en wij begonnen eigenlijk ook direct. Het begin van het boek, de eerste oefening. Na een korte pauze was dit het behaalde eindresultaat.


Een plaatje van 6 bij 6 cm, met een kraspen de lijnjtes getrokken met behulp van een liniaal en passer. En daarna begonnen met zagen.
Dit is allemaal NIEUW voor mij, dus alles is natuurlijk nog niet kaarsrecht.

De trolly waar alles in zat..


De spullen.


De boeken en overige papieren.


De oefenplaatjes en overige. Materiaal o.a koper, alpaca, titanium en messing.


De doos.



En de inhoud van de doos. Veel hé?


Even een closeupje van de tangen. Het zijn allemaaal verschillende tangen, die allemaal een andere functie hebben.



Alle vijlen en pincetten. Veel verschillende vijlen he? Allemaal net weer anders van elkaar. En de pincetten ook, bijvoorbeeld een van titanium zodat die tegen vuur kan.



En deze vond ik wel leuk om los te laten zien. Dat houten "ding" is om ringen vast te houden en ze zo handzamer te maken.
Je ziet een soort bakje van steen, dit is voor gesmolten zilver.
Een setje met allemaal verschillende naaldvijltjes, deze zijn super precies.
Een een super mooie massieve hoek, die precies haaks is.



Later deze week hoop ik nog tijd te vinden om meer uit te leggen waarom deze cursus en het verhaal er achter.

Volgende week les 2. Dan weer een update!

Liefs Mirjam de Wit
www.LaMoon.nl

6 opmerkingen:

  1. wat gaaf! zoiets zou ik ook nog graag doen, ooit...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zag er zo te zien interessant en leuk uit! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kijk echt uit naar de mooie dingen die je gaat maken! Ziet er erg interressant uit allemaal! Succes meis!

    Liefs Ilja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke curus, ben benieuwd naar de dingen die je daarmee gaat maken! Succes met de cursus!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben erg benieuwd naar de komende verslagjes, :) Heel veel succes ermee! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi mirjam

    leuk zeg!!!!
    heb denk ik wel een vermoeden .................naar het waarom vd cursus

    veel plezier en een fijn weekend

    arjette

    BeantwoordenVerwijderen